Ciri Kelapan : Gabungan antara Salafiah dan Tajdid
Ciri fiqh
al-Qaradawi kelapan ialah menggabungkan antara salafiah dan tajdid atau
antara turath dan moden. Menurut al-Qaradawi salafi dan tajdid tidaklah
bertentangan kerana salafi yang hakiki selalu memperbaharui dirinya
supaya boleh menyesuaikan dengan zaman dan tidak selalu terkongkong
dengan masa silam semata-mata. Al-Qaradawi menjelaskan salah tanggapan
terhadap salafi. Menurutnya salafiah yang sebenar adalah perbuatan yang
mengikuti apa yang dilakukan oleh para salaf yang beragama serta
komitmen dengan kefahaman mereka yang murni berasaskan sumber-sumber
muktabar iaitu al-Quran dan al-Sunnah serta meninggalkan semua perkara
yang bertentangan dengan apa yang menjadi keyakinan para salaf dari
perkara-perkara yang bersifat bid’ah. Pemikiran salafi ialah kaedah
pemikiran yang merangkumi pemahaman bahawa sebaik-baik kurun ialah
kurun para sahabat dan sesiapa yang mengikut jejak langkah mereka dengan
cara yang paling. Ini adalah kerana mereka mendapat hidayah al-Quran
dan hidayah nubuwwah. Antara intipati metode golongan salafi ialah :
1. Menjatuhi hukuman berdasarkan kepada nas-nas yang qat’i bukannya berdasarkan kepada kata-kata pemimpin.
2.
Mengembalikan perkara-perkara yang meragukan kepada muhkamat dan
perkara yang samar-samar (zanni) kepada yang menyakinkan (Qat’iy)
3. Memahami perkara-perkara juzu’ dan cabangan berdasarkan kerangka asas dan dalil yang menyeluruh.
4. Menyeru kepada ijtihad dan tajdid dan mencela kejumudan dan taklid.
5. Menyeru kepada iltizam dan komitmen, bukan kepada maki-makian dalam bidang akhlak.
6. Menyeru kepada kemudahan bukannya kesulitan dalam bidang feqah.
7. Menyeru kepada kegembiraan bukannya ketakutan dalam bidang dakwah.
8. Menyeru kepada keyakinan bukannya perdebatan dalam bidang akidah.
9. Memperhatikan ruh dan isi bukannya hanya memperhatikan bentuk atau formaliti dalam bidang ibadah.
10. Mengikuti ajaran dalam bidang agama dan melakukan inovasi dalam urusan dunia.
Al-Qaradawi
juga menegur golongan yang mendakwa salafiah tetapi mereka
menyempitkannya dalam bidang ilmu tauhid, ilmu feqah dan ilmu tasawwuf.
Mereka sentiasa menyerang orang yang tidak bersetuju dengan mereka dalam
apa jua permasalahan yang ditimbulkan daripada permasalahan tersebut.
Perkara ini menyebabkan sebahagian orang ramai menganggap bahawa
pendekatan golongan salafi ini adalah pendekatan pertengkaran dan
perbalahan dan menumpukan kepada perkara-perkara sampingan daripada
perkara pokok, sentiasa berbalah daripada bersepakat dan melebihkan
penumpuan kepada bentuk dan gambaran berbanding isi dan ruh. Oleh itu,
beliau menyarankan agar kita mengambil manhaj salafi tanpa mengikut
membuta tuli percakapan golongan salafi mengenai perkara-perkara
sampingan, Umat Islam hendaklah beriltizam dengan manhaj salafi dengan
ruh dan maksud-maksudnya walaupun kita berbeza dengan mereka dalam
beberapa hal mengenai pendapat dan ijtihad mereka.
sumber : http://www.mindamadani.my
No comments:
Post a Comment