Ciri Pertama : Penggabungan antara Fiqh dan Hadis;
Al-Qaradawi menggabungkan antara Fiqh dan Hadis. Al-Qaradawi mampu menggabungkan antara fiqh dan hadis dalam menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapinya. Setiap fatwa yang dikeluarkan akan diwarnai dengan pandangan yang kontektual dan sangat mendalam berdasarkan sikapnya yang sederhana. Penggabungan antara ilmu fiqh dan hadis menyebabkan fatwa-fatwanya selalu sederhana. Al-Qaradawi melihat bahawa umat Islam mengalami penderitaan apabila adanya ahli fiqh yang kerjanya hanya mengumpulkan pendapat para ulamak tanpa mengetahui tentang dalil yang mereka bicarakan. Mereka berdalilkan kepada hadis-hadis daif dan palsu. Mereka mengeluarkan fatwa-fatwa berdasarkan kepada hadis-hadis daif dan palsu. Dalam hal ini, al-Qaradawi menyeru agar keperluan menggabungkan antara fiqh dan hadis kerana beliau melihat ramai fuqaha yang melibatkan diri dalam bidang hukum tidak memahami secara mendalam ilmu-ilmu hadis bahkan mereka sangat jahil dalam bidang ini sehingga tidak mengetahui rujukan-rujukan dalam bidang ini dan tidak juga mengetahui sumber-sumber penting dalam bidang ini. Mereka juga menggunakan hadis-hadis yang lemah dan tidak diketahui sumbernya. Begitu juga terdapat ramai ahli hadis yang tidak mendalami ilmu fiqh dan usul fiqh. Mereka tidak berusaha untuk memahami maksud-maksud syariat. Oleh itu beliau menyarankan agar umat Islam kini menggabungkan antara kedua-dua sumber tersebut dan berusaha menyaring hadis-hadis hukum yang bersifat umum dalam kerangka ilmu Usul hadis dan Usul Fiqh dan juga dalam kerangka maksud-maksud syariat. Di samping itu, hadis-hadis tidak wajar diterima kecuali yang sahih atau hadis hasan yang lebih dekat kepada yang sahih untuk dijadikan sebagai dalil syar’i.
Al-Qaradawi menyebutkan bahawa menjadi kewajipan menghilangkan jarak antara fiqh dan hadis yang terjadi sejak berkurun yang lalu. Sudah menjadi tradisi yang mengakar bahawa ahli feqah tidak menyibuk diri dalam bidang hadis.Sebaliknya, orang-orang yang sibuk dalam bidang hadis pula tidak menyibukkan dalam bidang fiqh. Keadaan seperti ini amat berbahaya dalam memahami Islam yang sebenar. Oleh itu, seseorang yang memahami hadis perlu juga belajar feqah dan usulnya dengan pengajian perbandingan, Dia harus memahami illat-illat hukum dan maksud-maksud syariat sehingga ia dapat memahami teks-teks al-Quran dan al-Sunnah dengan mendalam. Begitu juga menjadi satu kewajipan ahli fiqh untuk merujuk kepada sumber-sumber muktabar al-Sunnah , keterangan-keterangan dan usulnya yang demikian luas bagi memahami hadis yang sahih dan hadis yang tidak sahih, antara hadis yang boleh yang diterima dan hadis yang tertolak, antara yang mutlak dan terikat, antara yang umum dan khusus. Dia harus memahami perawi-perawi hadis itu.
Beliau juga mengambil pendapat dari generasi awal
Islam yang lebih memahami bila dan di mana teks itu diturunkan iaitu
saat agama Islam masih jernih.Dia selalu membawa pendapat para sahabat
dan fiqhnya dalam setiap perbahasan dan masalah yang beliau hadapi,
sebab beliau yakin para sahabat adalah generasi yang telah
mengaplikasikan wahyu dengan sebaik-baiknya di samping menggabungkan
antara yang lama dan yang baru. Beliau bukan orang yang hanya
membanggakan 'masa lalu' dan bukan pula orang 'moden' yang menganggap
segalanya serba moden dan tidak menoleh masa lalu. Dia sering melihat
masa lalu dengan pandangan masa kini. Dia mengambil manfaat daripada
hal-hal yang telah lalu dan akan menyesuaikan dalam bentuknya yang baru.
Al-Qaradawi menggabungkan antara Fiqh dan Hadis. Al-Qaradawi mampu menggabungkan antara fiqh dan hadis dalam menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapinya. Setiap fatwa yang dikeluarkan akan diwarnai dengan pandangan yang kontektual dan sangat mendalam berdasarkan sikapnya yang sederhana. Penggabungan antara ilmu fiqh dan hadis menyebabkan fatwa-fatwanya selalu sederhana. Al-Qaradawi melihat bahawa umat Islam mengalami penderitaan apabila adanya ahli fiqh yang kerjanya hanya mengumpulkan pendapat para ulamak tanpa mengetahui tentang dalil yang mereka bicarakan. Mereka berdalilkan kepada hadis-hadis daif dan palsu. Mereka mengeluarkan fatwa-fatwa berdasarkan kepada hadis-hadis daif dan palsu. Dalam hal ini, al-Qaradawi menyeru agar keperluan menggabungkan antara fiqh dan hadis kerana beliau melihat ramai fuqaha yang melibatkan diri dalam bidang hukum tidak memahami secara mendalam ilmu-ilmu hadis bahkan mereka sangat jahil dalam bidang ini sehingga tidak mengetahui rujukan-rujukan dalam bidang ini dan tidak juga mengetahui sumber-sumber penting dalam bidang ini. Mereka juga menggunakan hadis-hadis yang lemah dan tidak diketahui sumbernya. Begitu juga terdapat ramai ahli hadis yang tidak mendalami ilmu fiqh dan usul fiqh. Mereka tidak berusaha untuk memahami maksud-maksud syariat. Oleh itu beliau menyarankan agar umat Islam kini menggabungkan antara kedua-dua sumber tersebut dan berusaha menyaring hadis-hadis hukum yang bersifat umum dalam kerangka ilmu Usul hadis dan Usul Fiqh dan juga dalam kerangka maksud-maksud syariat. Di samping itu, hadis-hadis tidak wajar diterima kecuali yang sahih atau hadis hasan yang lebih dekat kepada yang sahih untuk dijadikan sebagai dalil syar’i.
Al-Qaradawi menyebutkan bahawa menjadi kewajipan menghilangkan jarak antara fiqh dan hadis yang terjadi sejak berkurun yang lalu. Sudah menjadi tradisi yang mengakar bahawa ahli feqah tidak menyibuk diri dalam bidang hadis.Sebaliknya, orang-orang yang sibuk dalam bidang hadis pula tidak menyibukkan dalam bidang fiqh. Keadaan seperti ini amat berbahaya dalam memahami Islam yang sebenar. Oleh itu, seseorang yang memahami hadis perlu juga belajar feqah dan usulnya dengan pengajian perbandingan, Dia harus memahami illat-illat hukum dan maksud-maksud syariat sehingga ia dapat memahami teks-teks al-Quran dan al-Sunnah dengan mendalam. Begitu juga menjadi satu kewajipan ahli fiqh untuk merujuk kepada sumber-sumber muktabar al-Sunnah , keterangan-keterangan dan usulnya yang demikian luas bagi memahami hadis yang sahih dan hadis yang tidak sahih, antara hadis yang boleh yang diterima dan hadis yang tertolak, antara yang mutlak dan terikat, antara yang umum dan khusus. Dia harus memahami perawi-perawi hadis itu.
sumber : http://www.mindamadani.my
No comments:
Post a Comment