Monday 23 January 2012

Ayat Untuk Lembutkan Hati Anak-anak, suami dan Isteri

Assalamualaikum w.b.t

Islam telah mengajar kita semua untuk mengamalkan segala yang ada di dalam al-Quran. Antaranya ada beberapa ayat-ayat yang boleh diamalkan untuk keharmonian rumahtangga seperti berikut :

1. Ayat 31 surah Aali Imran
 2. Ayat 83 surah Aali Imran


 3. Ayat 200 surah Aali Imran


Baca ayat berikut dalam bilangan ganjil samada 5, 7, 9, 11 atau seberapa banyak yang mampu dan hembuskan ke dalam air atau ke ubun2 anak2/isteri/suami. Mohon kepada Allah s.w.t semoga dilembutkan hati dan sebagainya... SELAMAT BERAMAL.

Friday 20 January 2012

Muat Turun

Anda semua boleh muat turun fail yang telah disediakan. Terima kasih kerana mengunjungi blog ambe.

1. Muat Naik pada 20/01/2012 | 11.30 AM : MODUL TOV PMR 2012

Cara Muat Turun Fail

  
         1. Buka blog www.abuamrusyubrowi.blogspot.com dan klik pada muat turun
       
          2. Cari fail yang yendak dimuat turun dan klik pada fail tersebut

        
           3. Selepas klik pada fail yang hendak dimuat turun, satu browser baru akan dibuka kepada fail yang     akan di muat turun. Kemudian klik pada kotak hijau yang bertulis ‘Download’

           4. Selepas klik ‘download’ satu kotak kecil akan keluar. Tandakan pada ‘ save file’ kemudian klik ‘OK’
         
            5. Fail akan dimuat turun ke computer anda. Selamat mencuba dan selamat menjawab soalan


Disediakan Oleh :

abu amru Al-Syubrowi
SMI KuTer
20/01/2012

Monday 16 January 2012

Pesakit Tidak Sedar Membaca al-Quran

Dr Yusuf al-Somadi (doktor bius) bercakap berkenaan pesakit, Syeikh Nidal, seorang pemuda dalam umur 35 tahun, seorang imam masjid dan menghafaz al-quran keseluruhannya, beliau dibawa masuk ke bilik operasi di Hospital Kerajaan al-Basyir di Jordan dan aku sendiri yg membiuskannya untuk menjalankan operasi pembedahan. Lihatlah kepadanya selepas selesai operasi dan dia masih di bawah kesan ubat bius tanpa sedikit pun sedar. Pastinya kamu mendengar dalam video itu suara aku dan aku cuba mengejutkannya. Allah Maha Besar.

walaupun tidak sedar, tapi hatinya tetap hidup hingga mulut berbicara mengalunkan ayat-ayat ALLAH.

Sunday 15 January 2012

Kuliyyah Tafaqquh fi al-Din : Talaqqi Ilmu Siri 1

Kepada sesiapa yang dahagakan ilmu bolehlah membuat pendaftaran di IQ Terengganu. Jangan lepaskan peluang yang ada ini. Ambe tak boleh nak kerana hari bekerja. Ruginya tak dapat bersama :(


Syeikh Ali Jumaah-manhaj ilmu-bahagian2


Syeikh Ali Jumaah-manhaj ilmu-bahagian1


Sultan Muhammad Al Fateh-Pepimpin Contoh

Sultan Muhammad II yang lebih dikenali sebagai Sultan Muhammad al-Fateh (Pembuka Konstantinople) ialah salah seorang tokoh pejuang Islam dalam kalangan pemerintah selain beberapa orang lagi dalam kelompok yang sama seperti Sultan Salahuddin al-Ayyubi (Penyelamat Jerusalem) dan Sultan Saifuddin Muzaffar al-Qutuz (Penghancur Monggol). Dia menerajui umat Islam melalui Empayar Uthmaniyyah yang berpusat diTurkistan (Turki). Gelaran “Al-Fath” itu bersempena kejayaannya ‘membuka’ Konstantinople.
Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad saw pernah berkata:“Konstantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera.”
Hadis ini telah membakar semangat sekian banyak tokoh dan tentera Islam untuk menakluki dan ‘membuka’ Konstantinople yang terkenal dengan keutuhan tembok berlapisnya. Dari semasa ke semasa ada saja perwira yang mahu diri mereka memenuhi maksud hadis Nabi itu. Sejak zaman para sahabat sehingga 800 tahun kemudiannya, pelbagai kempen ketenteraan dilakukan namun kesemuanya gagal menembusi tembok Konstantinople. Konstantinople yang berada dalam Empayar Byzantine ini sangat penting kerana ia merupakan laluan utama untuk ‘membuka’ Eropah keseluruhannya. Runtuh sahaja pintu Eropah, bermaksud mudahlah untuk sesiapa sahaja menerobos ke luarsana.
Tuhan menzahirkan kebenaran kata-kata Nabi Muhammad saw itu melalui Sultan Muhammad al-Fateh. Namun kita kena memahami satu perkara, iaitu Konstantinople dibuka sekurang-kurangnya dua kali. Sultan Muhammad al-Fateh ialah pembuka yang pertama manakala pembuka utamanya akan datang tidak lama lagi. Bahagian ini akan dibincangkan dengan lebih lanjut di bawah nanti.
Seorang sahabat Nabi bernama Abu Ayyub al-Ansari menemui kesyahidannya berhampiran tembok kota Konstantinople. Dia melancarkan serangan pada zaman Kekhalifahan Bani Umayyah. Dikatakan antara hujah Abu Ayyub ke sana ialah kerana dia pernah mendengar Rasulullah saw memberitahu bahawa akan ada seorang lelaki yang akan dikuburkan di sana. Dia berharap agar dialah orangnya. Selain itu, jika dia gagal membuka Konstantinople, dia berharap dapat mendengar derap kuda “sebaik-baik raja dan tentera” itu.
ZAMAN KECIL
Sultan Muhammad al-Fateh dilahirkan pada 30 Mac 1432 di sempadan Turki-Bulgaria. Bapanya Sultan Murad II (1401-1451) seorang yang soleh, handal dalam perang jihad dan mempunyai wawasan yang hebat. Dia memberikan didikan yang sempurna kepada anaknya sehingga Muhammad jadi seorang yang berketrampilan sejak kecil lagi.
Muhammad belajar dan menguasai pelbagai cabang ilmu seperti agama, politik, seni tempur dan beladiri, ilmu peperangan, tasauf, psikologi dan lain-lain. Dia berkebolehan dalam 7 bahasa iaitu bahasa Arab, Turki, Greek, Hebrew, Parsi, Latin dan Serbia. Hal ini menggambarkan kecerdasannya yang luar biasa.
Kekhalifahan Uthmaniyyah yang bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah aliran Asha’irah dan bermazhab Hanbali itu sangat mementingkan ilmu tasauf kesufian. Pihak istana mengamalkan Tariqat Naqshabadiyyah. Para khalifah mempunyai bilik suluk khas mereka. Peribadi yang banyak membentuk rohani Sultan Murad dan anaknya ini ialah seorang mursyid besar Tariqat Naqshabandiyyah iaitu Syeikh Shamsuddin al-Wali, seorang berketurunan Sayyidina Abu Bakar. Dia bertindak sebagai penasihat kepada Kerajaan Turki Uthmaniyyah ketika itu. Ketika Muhammad masih dalam buaian, Syeikh Shamsuddin pernah berkata kepada Sultan Murad, bahawa bukan baginda yang akan menguasai Konstantinople tetapi anaknya yang ketika itu sedang berada dalam buaian itu.
ZAMAN REMAJA
Muhammad al-Fateh mula memangku jawatan sebagai pemerintah daulah Islam pada tahun 1444 ketika baru berusia 12 tahun. Ketika itu bapanya iaitu Sultan Murad ada urusan di luar kerajaan. Tugas ini dijalankannya dengan baik selama hampir 3 tahun. Pada tahun 1451, ketika usianya 19 tahun, barulah dia secara rasminya menjawat jawatan khalifah. Sultan Muhammad ialah khalifah Uthmaniyyah yang ke-7.
ZAMAN DEWASA
Sultan Muhammad al-Fateh memimpin sendiri 25 kali kempen ketenteraan sepanjang hidupnya. Walaupun dia ketua seluruh umat Islam pada zaman itu, namun dia seorang yang berjiwa rakyat. Dikatakan ketika tentera Islam membina Benteng Rumeli Hisari, Sultan Muhammad membuka serban dan bajunya lalu turut sama menjadi buruh binaan.
Sultan Muhammad sangat gemar mengenakan serban, begitu juga dengan tentera dan rakyat Turkistan ketika itu. Selain daripada mempraktikkan sunnah, serban besar mereka itu tidak lain ialah kain kafan mereka sendiri. Hal ini menunjukkan kecintaan mereka kepada syahid pada bila-bila masa dan tentunya kecintaan kepada sunnah. Sebab itu kesemua tentera Islam pada zaman itu mengenakan serban.
Walaupun Sultan Muhammad sudah dilantik sebagai khalifah, tetapi dia masih memerlukan tunjuk ajar bapanya, yang juga mahagurunya. Oleh itu, sungguhpun Sultan Murad sudah bersara dan mahu memberi tumpuan pada amal ibadah, Sultan Muhammad tetap mahu bapanya ke medan juang. Setelah Sultan Murad uzur, barulah dia dibiarkan berehat. Kata-kata Sultan Muhammad al-Fateh kepada bapanya setelah dia menjawat jawatan khalifah: “Kalau ayahanda fikir ayahanda masih seorang khalifah, menjadi kewajipan ayahanda untuk turun ke medan perang. Tapi jika ayahanda memandang saya yang khalifah, maka saya perintahkan ayahanda untuk turun berjuang.” Dengan kata-kata ini, Sultan Murad tidak dapat berhelah lagi. Memang benar, perjuangan tidak ada hari berhentinya.
PEMBUKAAN KONSTANTINOPLE
Sebelum melakukan kempen ketenteraan ke atas Konstantinople, Sultan Muhammad membuat persediaan rapi. Dia belajar daripada sejarah yang menyaksikan sekian banyak kegagalan tentera Islam terdahulu dalam menyerang kota tersebut. Dengan tembok kotaberlapis empat, setinggi 25 kaki dan berparit air di hadapannya, kota ini sungguh kebal. Untuk itu perancangan dan persediaan yang luar biasa mesti dilakukan. Antara langkah awal yang diambil oleh Sultan Muhammad al-Fateh ialah mengerahkan pembinaan meriam paling besar dan berkuasa pada zaman itu. Meriam ini mampu menembak sejauh satu batu dengan peluru antara 300-1600 kilogram setiap biji. Tentera musuh memang gentar akan teknologi ketenteraan umat Islam ini. Meriam ini hanya boleh melepaskan 15 tembakan setiap hari. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya untuk umat Islam menguasai teknologi.
Tentera Islam tiba di Konstantinople dengan jumlah lebih kurang 250,000 orang. Apabila mereka solat berjemaah beramai-ramai, gementar hati tentera musuh melihat betapa ramai, berdisiplin, harmoni, bersungguh-sungguh dan bersatu hatinya tentera Islam. Dari segi psikologi, moral tentera musuh sudah menjunam jatuh. Selain tembok kebal, penghalang besar antara tentera Islam dengan Kota Konstantinople ialah Selat Bosphorus. Kapal-kapal tentera Islam tidak dapat membuat serangan kerana tentera Kristian sudah memasang rantai besi yang merentangi selat. Strategi ini berjaya menghalang kemaraan tentera Islam untuk tempoh yang agak lama juga.
Sultan Muhammad yang berusia 21 tahun dan tenteranya tiba di Konstantinople pada 19 April 1453. Mereka menghujani kota itu dengan tembakan meriam selama 48 hari, namun Konstantinople masih utuh berdiri. Pihak musuh diperteguhkan pula dengan bantuan daripada Pope berupa 5 buah armada perang. Oleh itu, mereka yakin tentera Islam akan kehabisan ikhtiar, kelesuan dan akhirnya akan pulang dengan tangan kosong.
Satu keajaiban berlaku. Pada suatu malam, Sultan Muhammad mengerahkan tenteranya menggerakkan kapal melalui jalan darat. Mereka menarik kapal-kapal itu lalu melabuhkannya di dalam selat. Hal ini memang satu idea yang sungguh luar biasa. Esoknya, tentera Kristian terkejut besar melihat sebanyak 72 kapal perang tentera Islam sudah berada di dalam selat dan bersedia melancarkan serangan. Mereka berasa hairan kerana rantai perentang masih tidak terjejas, jadi bagaimana kapal-kapal tentera Islam boleh melompat masuk? Ketika inilah peperangan hebat berlaku.
Sudah berlalu 53 hari namun Konstantinople tetap gagah. Sultan Muhammad tidak boleh membiarkan keadaan ini berterusan. Dengan tekad muktamad dia memberikan ucapan : “Saya hendak mati! Sesiapa yang mahu mati, mari ikut saya!” Ucapan ini benar-benar membakar semangat tentera Islam. Seorang pahlawan bernama Hasan Ulubate dan 30 orang perajurit menyerbu masuk ke kubu musuh. Mereka berjaya memacakkan bendera daulah Islam di dalam kubu. Bendera yang berkibar itu membuatkan tentera Islam ‘naik syeikh’. Mereka bertarung sambil mengharapkan syahid. Dengan izin Allah, akhirnya Konstantinople tunduk melutut ke bawah tentera Islam. Hasan Ulubate dan 30 orang perajuritnya berjaya mendapatkan syahid. Allahu Akbar!
Konstantinople ialah kubu utama Kerajaan Byzantine. Kerajaan Byzantine lemah lalu akhirnya hancur selepas kota ini jatuh ke tangan Sultan Muhammad al-Fateh. Sultan Keseluruhannya”. Nama Islambol diubah pula kepada “Istanbul” oleh seorang musuh Allah bernama Mustafa Kamal Attarturk, Bapa Pemodenan Turki. Gereja St Sophies ditukar oleh Sultan Muhammad menjadi masjid, iaitu Masjid Aya Sophia. Sekarang dijatuhkan maruahnya sebagai sekadar sebuah muzium. Selepas itu Sultan Muhammad menyebarluaskan lagi agama tauhid ke Hungary, Bosnia,Serbia, Albani dan sekitarnya.
JUMAAT BERSEJARAH
Selepas berjaya menakluki Konstantinople, sampailah ketikanya untuk tentera Islam mengerjakan solat Jumaat yang pertama kalinya di sana. Timbul satu masalah, siapakah yang akan bertugas sebagai imam? Sultan Muhammad al-Fateh bertitah kepada tenteranya: “Siapakah antara kamu yang pernah meninggal solat fardhu setelah baligh, sila duduk.”
Tidak ada seorang pun dalam ribuan perajurit itu yang duduk. Maksudnya mereka tidak pernah meninggalkan kewajipan solat fadhu. Beginilah salah satu ciri sebaik-baik tentera. “Siapakah antara kamu yang pernah meninggalkan solat rawatib setelah baligh, sila duduk.”.Sebahagian daripada tenteranya duduk. “Siapakah antara kamu yang pernah meninggalkan solat tajahud setelah baligh, sila duduk.” Semua tenteranya duduk, kecuali Sultan Muhammad sendiri. Hal ini menunjukkan pemerintah besar ini tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat rawatib dan solat tahajjud sejak dia cukup umur. Alangkah hebatnya peribadi seorang pemimpin sebegini!Ada lagikah pemimpin umat Islam yang sebegini?
AKHIR HAYAT
Sultan Muhammad al-Fateh meninggal dunia pada 3 Mei 1481 di Hurkascayiri, Gebe. Ada pendapat mengatakan dia meninggal kerana menderita penyakit ghout. Ada pula yang mengatakan dia diracun.Siapa yang meracunnya? Seorang Yahudi bernama Maesto Jakopa.
Wallahu a’lam.
 Sumber: http://www.ilmi-islam.com

Adab Berguru


ADAB BERGURU OLEH IMAM AL-GHAZALI
  1. Apabila bertemu dengan guru hendaklah memberi salam.
  2. Jangan banyak bercakap di hadapan guru.
  3. Jangan bercakap sebelum guru bertanya.
  4. Jangan bertanya sebelum meminta izin dan dizinkan.
  5. Jangan menyangkal (tunjuk rasa tidak puas hati) terhadap guru.
  6. Jangan mengisyaratkan kepada guru dengan menyalahi pendapatnya.
  7. Jangan berbisik dengan rakan di sebelah ketika guru mengajar.
  8. Jangan berpaling ke kiri dan ke kanan (bermain) di hadapan guru.
  9. Jangan bertanya banyak soalan kepada guru ketika guru letih.
  10. Apabila guru berdiri hendaklah kita berdiri sebagai menghormatinya.
  11. Jangan mengikuti guru dengan pelbagai pertanyaan setelah guru     meninggalkan majlis.
  12. Jangan bertanyakan guru di tengah perjalanan sehingga dia sampai ke rumahnya atau ke tempat duduknya.
  13. Jangan bersikap buruk sangka terhadap pekerjaan guru.

ADAB BERGURU MENURUT PANDANGANKU
  1. Jangan mengumpat / fitnah / menipu / bermusuhan dengan guru.
  2. Jangan main SMS / telefon ketika guru mengajar.
  3. Jangan bersikap sombong terhadap guru yang tidak mengajar kita dan       setelah guru itu tidak lagi mengajar kita.
  4. Jangan pukul guru atau upah kawan, datuk, ayah, emak pukul guru.
  5. Jangan engkar permintaan / suruhan guru selagi permintaan itu tidak     menyalahi syariat agama / undang-undang / tatasusila.
  6. Sentiasalah berbudi kepada guru dan menyenangkan hati guru.
  7. Ziarahi guru ketika dia sakit atau dalam musibah.
  8. Sentiasalah mendoakan guru dirahmati Allah.

10 Turuq Bagi al-Hāshimi Daripada al-‘Asynāni Daripada ‘Ubaid Daripada Hafs


أولاً : عشر(10)طرق للهاشمي عن الأشناني عن عُبَيد عن حفص
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
طريق

ضَـعفًا
ضَعْفٍ
ع
بَل رَانَ
مَن رَاقٍ
مِن مَرقَدِنَا
عِوَجًا قَيِّمًا
آلله
بِمُصَيطِرٍ
المُصَـيطِرُونَ
يَـبصُطُ
بَصَطَةً
متصل
منفصل
Atas
depan
4
6
S
S
Ibdal tashil
ص
س ص
س
4/5
4/5
الشاطبية[1]
1
Atas
2
=
X S
Ibdal
=
س
=
6
4
المستنير[2]
2
=
2
=
S
X S
=
=
=
=
6
4
الغاية[3]
3
=
2
X S
X S
=
=
=
=
6
4
الجامع[4]
4
=
2
=
=
=
=
=
=
6
4
المنهج[5]
5
Atas
depan
4
S
S
Ibdal tashil
ص
س ص
س
5
5
التيس[6]
6
depan
4
=
=
Ibdal
=
ص
ص
5
5
التذكرة[7]
7
Atas
4
=
=
=
=
=
س
5
5
التلخيص[8]
8
=
4
6
X S
X S
Ibdal tashil
س
س
س
6
5
الكامل الملنجي[9]
9
=
=
=
=
=
=
=
=
6
5
الكامل
الخبار[10]
10



[1] طريق الهاشمي من الشاطبية قرأنا به على مشايخنا ويقرأ به كثير ممن يقرأ بالتوسط. فرأ بها الداني على أبي الحسن بن غلبون الأشناني عن عبيد عن حفص
[2]الأشناني عن عبيد عن حفص قرأ بها ابن سوار على أبي الحسن الخياط على عبد السلام على الهاشمي على
[3]الأشناني عن عبيد عن حفص قرأ بها أبو على الحداد على الملنجي على الهاشمي على
[4]الأشناني عن عبيد عن حفص قرأ بها ابن سوار على أبي الحسن الخياط من طريق بن عبد السلام على الهاشمي على
[5]الأشناني عن عبيد عن حفص قرأ بها السبط على الشريف عبد القاهر على أى عبد الله الكارزيني على الهاشمي على
[6]الأشناني عن عبيد عن حفص قرأ بها الداني على أبي الحسن طاهر بن غلبون على الهاشمي على
[7]الأشناني عن عبيد عن حفص قرأ بها الداني على أبى عبد الله القزويني على طاهر على الهاشمي على
[8]الأشناني عن عبيد عن حفص قرأ بها الداني على أبى عبد الله القزويني على طاهر على الهاشمي على
[9]الأشناني عن عبيد عن حفص  (طريق الملنجي من الكامل) قرأ بها الحداد على أبي عبد الله أحمد بن محمد بن الحسين بن يزده  الملنجي على الهاشمي على
[10]الأشناني عن عبيد عن حفص قرأ بها الهذلي على أبي نصر منصور بن أحمد الهروي على الحسين على بن محمد الخبازي عن الهاشمي على